donderdag 26 november 2020

Verslag van de Internationale mannendag van 19 november

Ieder jaar op 19 november is het Internationale Mannendag. In Vlissingen namen Marcel Janse, burger commissielid in de gemeente Vlissingen, en Wouter Versluijs, burger commissielid in Provinciale Staten, het voortouw.

Op Internationale Mannendag denken we na over de emancipatie van de vrouw én de man. Dit jaar konden we geen symposium organiseren dus hebben we ons aangepast aan de omstandigheden. We hebben een mini-enquête uitgezet en door de resultaten te bespreken willen we het inzicht in alle vormen van emancipatie verbreden. Daardoor kunnen we misschien ook de mogelijkheden voor emancipatie vergroten  en er echt werk van maken .

De enquête vragen

De kern: Hoe merkt u traditionele rolpatronen in uw eigen omgeving op?

Onze eerste vraag was: Het coronavirus raakt mannen harder dan vrouwen. Vindt u dat er specifiek beleid voor mannen en vrouwen moet komen? De enquête bevatte nog meer vragen. Die vragen wilden we eigenlijk eerder deze week stellen op de markt in Middelburg en aan voorbijgangers bij de Albert Heijn XL in Vlissingen. De covid-maatregelen van het kabinet haalden ons in. Dus moesten we onze werkwijze aanpassen. We kozen er uiteindelijk voor om de vragen te stellen op social media, Instagram en  twitter. Ook hebben we de vragen gesteld op een community pagina bij Zeelandnet en op Facebook.

Ons doel was om reacties te verzamelen: De reacties kregen we via sociale media en de community die we hebben opgetuigd:

Deze reacties bespraken we afgelopen 19 november in het Omroep Zeeland-programma, De Zeeuwse Kamer. (beluister hier de uitzending )
We organiseren Internationale Mannendag omdat we de emancipatie van de man en die van de vrouw meer willen stimuleren. We willen gezamenlijk optrekken. Maak gebruik van ieders sterke kanten.

We willen mensen op een ludieke wakker schudden. Het doel van de flyer, de enquête en het gesprek was mensen te bereiken en antwoorden te krijgen op de vier vragen. De vragen die onder andere gericht zijn op de verschillen tussen- en de overeenkomsten van mannen en vrouwen.